23 januari 2011

Losse eindjes

Relaties. Hoe verschillend ze ook zijn, ze hebben gemeen dat ze een begin en een eind hebben. Als iets ten einde loopt, of het nou om een serieuze relatie, een scharrel of een vriendschap gaat, zit ik vaak met losse eindjes. Analyserend en denker die ik ben, kom ik graag achter 'de waarheid'.

Wat ging er mis? Wat was mijn aandeel? Waarom deed diegene dit? Waarom zei hij of zij dat? Wie, hoe, wat, waar, en vooral: waarom?

Het rotte is dat je negen van de tien keer geen (bevredigend) antwoord zult krijgen. Die ander geeft geen thuis, is niet eerlijk, geeft je antwoorden die alleen maar meer vragen oproepen of die gewoonweg nergens op slaan. Je hebt allebei ook nog eens je eigen versie van wat er gebeurde.

Ik heb daar moeite mee. Ik kan niet zo goed omgaan met unfinished business. Noem me emotioneel, noem me koppig, noem me vervelend,  een zeikerd of een doordrammer, whatever: zo ben ik nou eenmaal. Ik kan er niet goed tegen om dingen niet helemaal besproken te hebben. Dit is vaak het geval wanneer je op slechte voet uit elkaar gaat. Mensen laten dan ineens heel lelijke kanten van zichzelf zien. Het komt er op neer dat het allemaal aan jou ligt en jij ineens de bitch of slettebak bent. No way. Je moer.

Impulsief en heethoofd die ik ben, wil ik dan nog weleens gaan opbellen. Of ik kom gewoon langs, of jij nu tijd en zin hebt of niet. Dat kan niet altijd en het is ook niet altijd verstandig. You gotta choose your battles and learn to let go. Ook omdat sommige mensen nou eenmaal niet eerlijk zullen zijn, kun je je tijd veel beter besteden. Door te bloggen bijvoorbeeld. Here goes:

- direct zijn vind ik niet negatief. Je zou mijn in your face waarheid moeten waarderen. I ain't sugar coating for no one.
- de dag dat ik mijn mond niet meer opentrek, is de dag dat je weet: het eind is daar. Zolang het me nog wat kan schelen, blijf ik praten/schreeuwen/zeuren/huilen/vragen. Zo niet, dan dus niet.
- mensen met ballen zeggen je straight up wat ze van je vinden
- bij twijfel is het beter te vragen dan te insinueren
-  (spelletjes) spelen met anderen is niet iets om trots op te zijn
- eerlijk zijn en een ander netjes behandelen is zoveel makkelijker
- je moet echt verknipt zijn en pijn van binnen hebben, wil je het leuk vinden anderen moedwillig onrecht te doen. Als je echt OK met jezelf was, zou dat je eer te na zijn.
- ik heb je niks misdaan en je weet het

Heel New Age zweverig en hippy-achtig is het volgende plaatje, waar een paar dingen tussen zitten die eigenlijk best treffend zijn:

Van http://www.yourcourageouslife.com/

Iets om jezelf voor te houden als mensen weer onverklaarbare acties ondernemen waarvan je denkt: why? One way or the other, hebben ze een 'reden' (lees: issue). Hoop maar gewoon dat ze met zichzelf in het reine zullen komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten