20 december 2010

Wraak

Een loze emotie, zeg ik altijd.

Wraak nemen op iemand is zo kinderachtig. Je laat jezelf heel erg kennen. Daar schaad je jezelf alleen maar mee. Al die negatieve gevoelens, die moet je niet koesteren. Zonde van je tijd en energie. Je moet los-la-ten. Daar heb je meer aan. Achter je laten.

Bovendien: wat schiet je ermee op? Actie is reactie en zo blijf je aan de gang. Dalijk loopt de hele boel uit de hand. De beste wraak die je op iemand kunt nemen, is gewoon doorgaan met je leven en diegene links laten liggen. Daar heb je zoveel meer aan. Je moet gewoon boven die hele shit staan.

Dat zijn dingen die ik altijd tegen anderen zeg. Ik denk zulke dingen als ik -Zen- ben. Als ik doe alsof ik 
-Zen- ben. Zolang je zelf niet midden in een situatie zit waarvan de stoom uit je oren komt is dat natuurlijk heel makkelijk gezegd.

Toen ik dus zelf gruwelijk in de maling genomen en verschrikkelijk op mijn hart getrapt werd, verdween die hele denkwijze als sneeuw voor de zon. Ik heb de meest afgrijselijke wraakacties in mijn hoofd gehaald. Ik genoot van Angela Bassett in Waiting to Exhale. Ga zelf maar kijken wat zij deed. Ik herinner me ook een clip van Gabrielle, waarin ze eieren in de zakken van alle colberts van haar partner stopt en dan de hele boel in één klap tegen elkaar ramt. Allerlei scènes die te maken hebben met brand, scharen, verwoesten, wegmaken enzovoorts passeerden de revue.

Ik werd geïnspireerd. Niet alleen dat; ik heb de daad bij het woord gevoegd. Wat een heerlijk gevoel was het om met een stalen gezicht mee te zoeken naar de spulletjes die ik hoogstpersoonlijk aan de Kringloop had gedoneerd. Om de plee te poetsen met zijn tandenborstel. Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts EN ZO VOORTS.

Hoe bedoel je, zonde van je energie? Ik kreeg hier een enorme boost van! Over de langere termijn hebben we het ff niet; soms moet je gewoon niet verder dan het nu kijken.

Ik kan niet zeggen dat ik trots ben op mijn acties. Maar soms heeft alleen oog om oog, tand om tand effect. Niks te andere wang toekeren; hoeveel wangen denk je wel niet dat ik heb? De eer aan jezelf houden is bullshit in een situatie waarin iemand zover is gegaan dat er van geen enkel respect, welke kant dan ook op, meer te spreken is.


Wraak is een loze emotie, zei ik altijd. Ik weet nu beter. Ik kan het iedereen aanraden. Met mate.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten